Hakosalo-järjestelmä sisältää Työllisyyspalvelut-osion, joka on kehitetty kuntaorganisaatioiden työllisyyspalveluiden työntekijöiden käyttöön. Yhdessä asiakkaiden kanssa suunniteltu järjestelmä tukee tehokkaasti työnhakijoihin kohdistuvien työllisyystoimenpiteiden hallintaa.
Järjestelmä sisältää myös tiedot työnhakijoista ja heidän osaamisestaan, jolloin sopivia työntekijöitä voidaan tarjota järjestelmään kirjattuihin avoimiin työpaikkoihin. Samoin järjestelmään voidaan kirjata myös palkkatukipaikat, työharjoittelut, työkokeilut yms.
Järjestelmään kirjataan myös työnhakijoiden asiakkuudet sekä toimenpiteet. Järjestelmä pitää sisällään valmiit asiakkuus- ja toimenpideluettelot, joita käyttäjäorganisaatiot voivat myös muokata. Toimenpidekohtaisesti voidaan tallentaa erilaisia tietoja, kuten palkkatukeen liittyvät tarkemmat tiedot (esim. palkka euroissa, tukiprosentti jne.).
Lisäksi järjestelmä mahdollistaa työnhakijan status-tiedon ylläpidon (esim. työssä, työtön, vanhempainvapaa jne.).
Järjestelmän avulla käyttäjä saa yhdellä silmäyksellä kuvan työnhakijan palvelutilanteesta sekä palveluhistoriasta. Lisäks tarjotaan tarkempaa tietoa mm. palkkatukeen, tmt-päiviin, cv- sekä muihin olennaisiin tietoihin liittyen.
Järjestelmään kirjattu työnhakijoita voidaan liittää:
Aktiiviselle työnhakijalle merkitään aina asiakkuus, jotta hänelle voidaan merkitä toimenpiteitä. Luonnollisesti asiakkuus voidaan myös merkitä päättyneeksi. Asiakkuudella tarkoitetaan organisaatiota, yksikköä tai toimijaa, jonka palveluita työnhakija käyttää. Myös hankkeet, joissa työnhakija on mukana, kirjataan asiakkuuksina.
Tulokanava kertoo mistä asiakkuuteen on tultu. Jatkopolun avulla kuvataan mihin Työllisyyspalveluista on siirrytty (Työllistyminen avoimille työmarkkinoille, Muutto paikkakunnalta, Vanhuuseläke, Sosiaalipalvelut, Terveyspalvelut jne.)
Asiakkuuden aikana työnhakijoihin kohdistuu erilaisia Toimenpiteitä (aktivointitoimenpiteet ja muut toimenpiteet). Kaksi toimenpidettä voidaan liittää siirtymänä toisiinsa, jolloin saadaan piirrettyä lineaarisesti asiakkaan palvelupolku.
Järjestelmään kirjattavia työpaikkoja voivat olla avoimilla markkinoilla olevat avoimet työpaikat, ns. hiljaiset työpaikat sekä eri toimenpiteisiin (kuten työkokeilu, palkkatuki ja oppisopimus) liittyvät tuetun työn työpaikat.
Järjestelmä sisältää alueen yritykset ja muut organisaatiot, joihin työpaikat liitetään.
Kirjattaessa järjestelmään kunnan palkkatukipaikkoja, syötetään jakson tietoihin kk-palkka, tukiprosentti ym. olennaiset tiedot, jolloin järjestelmä hoitaa palkkatukilaskennan. Palkkatukijaksoon liitetään työnhakija ja työpaikka.
Palkkatuen tietoja ovat mm.
Tietojen avulla saadaan myös seurattu kunnan palkkatukibudjettia.
Järjestelmä sisältää jatkossa Kykyviisari-ominaisuudet itsearvioinnin tekemiseen. Sen avulla vastaaja voi selvittää omaa tilannettaan, keskeisiä vahvuuksia ja kehittämiskohteitaan. Kykyviisari mahdollistaa myös työ- ja toimintakyvyssä tapahtuneen muutoksen tarkastelun, jos arviointi toistetaan. Kykyviisarin vastaustieto tallentuu järjestelmään työnhakijan kortille.
Järjestelmä sisältää myös tmt-tietojen tuontityökalun. Sen avulla excel-listojen tieto tuodaan järjestelmään tarkempaa tarkastelua varten. Tmt-tieto tallentuu työnhakijan kortille.
Järjestelmä sisältää monipuoliset raportointiominaisuudet. Kaikkea järjestelmän tietosisältöä voidaan raportoida. Lisäksi voidaan tallentaa erilaisia listauksia, kuten:
Erityinen Live-raportti mahdollistaa työllisyyspalveluihin liittyvän tietosisällön tarkastelun vaivattomasti.
Heatmap näyttää aktivointitoimenpiteiden siirtymät