HAKOSALO
Ohjaa työntekijöitäsi onnistumaan!


Ota yhteyttä

 

B2B-kaupat tehdään yhä useammin verkossa

Julkaistu 22.11.2016, päivitetty 2.12.2016
 

Tiesitkö, että 72 prosenttia B2B-päättäjistä on alle 45-vuotiaita? Nuoret päättäjät viihtyvät hyvin digitaalisessa maailmassa ja nettinatiivien johtajien määrä luonnollisesti kasvaa tulevaisuudessa.

Myös niin sanottu kuluttajistuminen ajaa yritysten välistä kaupankäyntiä entistä vahvemmin verkkoon. Vaikka tapaamiset, verkostot ja keskinäinen luottamus ovat edelleen B2B-kaupankäynnin perusta, ei digitaalisen maailman tarjoamia mahdollisuuksia voi jättää huomiotta yritysten välisessä kaupankäynnissä. 

DIGITAALINEN OSTOPOLKU

Digitaalinen ostosmatka alkaa jo hyvissä ajoin ennen myyjäorganisaation tietoa asiakkaan ostotarpeesta. Hallittu ja hallitsematon digitaalinen koneista myös luo ostotarpeita sähköisessä ympäristössä. Tunneperäinen oikea-aikainen viesti tehoaa myös B2B -maailmassa, kun aktiivisia ja luotettavia toimijoita arvioidaan. Ensimmäinen askel kohti menestystä on ymmärtää ostokäyttäytymisessä tapahtunut peruuttamaton muutos. 

Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut pysyvästi

Lähes kaikilla yrityksillä on verkkosivut. Tämä tarkoittaa sitä, että näkyminen digitaalisessa maailmassa on aikanaan koettu tärkeäksi ja merkitykselliseksi. Valitettavan usein yrityksen digitaalista julkisivua ei ole päivitetty vastaamaan nykyajan vaatimuksia. Päinvastoin, sivustot saattavat kuvastaa vanhanaikaisuutta ja jälkeen jäämistä, vaikka itse liiketoiminnassa yritys edustaisikin alan viimeisimpiä innovaatioita.

Olemassa olevat asiakassuhteet ovat monen yrityksen turvana. Viimeaikainen kehitys on kuitenkin osoittanut, että toimintaympäristön muutos saattaa vaikuttaa dramaattisesti myös asiakassuhteisiin.  Ostajat ovat jo verkossa ja myös alttiita uusille tuulille. Kilpailijan lähettämä yllättävä ja oikea-aikainen signaali, saattaa kääntää pitkäaikaisen asiakkaan pään toiseen suuntaan. Kun asiakas etsii, ovat vahvimmilla ne, jotka löytyvät.

MISSÄ OLET KUN ASIAKAS ETSII?

Digitaalisessa maailmassa yrityksen on oltava löydettävissä, kun asiakas on aktiivinen. Minimissään on varmistettava että oma sähköinen julkisivu täyttää nykymaailman vaatimukset. 

Varmista että asiakas tietää olemassa olostasi, yllättyy vaihtoehtoja harkitessaan ja varmistuu päätöksensä oikeellisuudesta.

Asiakkaalle eri vaihtoehtojen vertailu on usein hankalaa. Tämän vuoksi positiivisesti yllättävät ovat vahvoilla. Kun asiakas ehtii päätöksentekovaiheeseen, nousevat keskeisiksi vaikuttimiksi myynnin peruspilarit: yrityksen ja ihmisten uskottavuus.

Kuinka lähteä liikkeelle? Omien prosessien muokkaaminen tukemaan asiakkaiden muuttunutta ostokäyttäytymistä ei ole ihan pikku juttu. Ensimmäisiä askeleita voi kuitenkin ottaa melko helposti. Yritysten verkkosivut kannattaa nykyaikaistaa ja samalla tuoda digitaaliseen julkisivuun älykkyyttä. Tämä antaa yrityksestä houkuttelevan kuvan ja luo pohjan kokonaisvaltaisemmalle kehitystyölle.Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, vaan kannattaa kysyä rohkeasti mukaan itselle sopivia kumppaneita.

Tutustu myös seuraaviin:

 

Lisätietoa:

Jouni Hakosalo, toimitusjohtaja
jouni.hakosalo@hakosalo.fi
Puh. 010 231 0562

 

Hakosalo Software Oy

Hakosalo Software on porilainen ohjelmistotalo, joka työllistää 12 tietoalan ammattilaista.

Tiedepuisto 4, 28600 Pori
Puh. 010 231 0560
helpdesk@hakosalo.fi
www.hakosalo.fi